Pengaruh Penetapan Harga Dan Kualitas Pelayanan Oleh Agen Telur UD. Enggal Jaya Terhadap Kepuasan Peternak Ayam Layer Di Kabupaten Kediri

  • Agung Imam Utomo Magister Manajemen, Universitas Islam Kadiri
  • Sumarji Sumarji Magister Agribisnis, Universitas Islam Kadiri
  • Supriyono Supriyono Magister Agribisnis, Universitas Islam Kadiri

Abstract

Egg marketing is the final process of a business activity for breeding chicken eggs where farmers or producers convey the results of their production to consumers with the help of marketing institutions. The intense competition in the field of egg marketing is characterized by many egg agents that offer a variety of cooperation with various advantages. The level of satisfaction of farmers will determine the sustainability of business cooperation with egg agents. The purpose of this study is (1) knowing how the influence of pricing by egg agents UD. Enggal Jaya on the satisfaction of chicken farmers layer, (2) know how the influence of service quality by egg agents UD. Enggal Jaya on the satisfaction of layer chicken farmers and (3) know how the effect of determining the price and quality of service by egg agents UD. Enggal Jaya for the satisfaction of chicken farmers. The data analysis method used is multiple linear regression analysis. The conclusion of this study is that pricing has no positive and insignificant effect while service quality has a positive and significant effect on the satisfaction of layer chicken farmers, pricing and services simultaneously affect the satisfaction of layer chicken farmers.

References

Darmanah. 2018. Analisis pengaruh penetapan harga, saluran distribusi terhadap kepuasan konsumen pada Alfamart Sidodadi Belitang Oku Timur. STIE Trisna Negara. Sumatera Selatan
Duwi Priyatno. 2013. Mandiri Belajar Analisis Data Dengan SPSS. Mediakom.
Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 23. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hermawan, A. (2012). Komunikasi Pemasaran. Jakarta: Erlangga.
Irawan. 2003. Manajemen Pemasaran Modern. Yogyakarta: Liberty.
Kotler, P dan A. Gary. (2001). Prinsip-Prinsip Pemasaran. Edisi 8. Jilid 1. Jakarta: Erlangga.
Kotler, P. (2002). Manajemen Pemasaran (Jilid 1) Edisi Milenium . Jakarta: Prehallindo.
Kusuma, B. (2008).”Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Konsumsi Masyarakat Di Indonesia (Tahun 1988-2005)”.Yogyakarta : FE Universitas Islam Indonesia
Lerbin R Aritonang (2007). Riset Pemasaran Teori & Praktik. Anggota IKAPI : GHALIA INDONESIA

Maulana, A. S. 2016. Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan PT. TOI. Jakarta.
Nasution, M.N. (2005). Manajemen Mutu Terpadu (Total Quality Management). Bogor: Ghalia Indonesia.
Nurbiyati, T dan Machfoedz, M. (2005). Manajemen Pemasaran Kontemporer.
Pinto, R. M., Hapsari. T. D. dan Hartadi, R 2016. Kajian Pemasaran Telur Ayam Ras dan Prospek Pengembangannya di Perusahaan Gracia Fram Timor Leste. Jurnal Ilmiah. Universitas Jember
Safrizal. 2015. Pengaruh Harga dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Restoran Ayam Penyet Pak Ulis di Kota Langsa. Fakultas Ekonomi Universitas Samudra. Aceh
Sediaoetama. 2006. Ilmu Gizi. Jilid 1. Cetakan Keenam. Dian Rakyat ; Jakarta. Sugiyono 2010. Metode Penelitian Kualitatif dan R&D. Cv. Alfaveta. Bandung.
Shinta, A. (2016). Manajemen Pemasaran. Malang : UB Press.
Sugiarto. 2002. Psikologi Pelayanan Dalam Industri Jasa. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama
Sugiyono. 2004. Metode Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. 2012. Metode Penelitian kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Sujarweni, V. Wiratna. 2015. Metodologi Penelitian Bisnis Dan Ekonomi, 33. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.
Sunanto. 2005. Pengaruh Penetapan Harga dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Apotik Sunfarma Tangerang Selatan. Tangerang.
Tjiptono, Fandy. (2008). Strategi Pemasaran (Jilid 3 ). Yogyakarta : Andi Offset.
Utami, C.W. (2010). Manajemen Ritel (Strategi dan Implementasi Operasional Bisnis Ritel Modern di Indonesia). Jakarta: Salemba Empat.
Wilkie, W.L (1990), “Consumer Behavior”, 2nded., John Wiley & Sons. New York Yogyakarta: Kayon.
Published
2023-07-22
How to Cite
UTOMO, Agung Imam; SUMARJI, Sumarji; SUPRIYONO, Supriyono. Pengaruh Penetapan Harga Dan Kualitas Pelayanan Oleh Agen Telur UD. Enggal Jaya Terhadap Kepuasan Peternak Ayam Layer Di Kabupaten Kediri. Manajemen Agribisnis: Jurnal Agribisnis, [S.l.], v. 23, n. 2, p. 80-90, july 2023. ISSN 2715-9086. Available at: <https://ejournal.uniska-kediri.ac.id/index.php/agribisnis/article/view/2683>. Date accessed: 21 dec. 2024. doi: https://doi.org/10.32503/agribisnis.v23i2.2683.