Literasi Parenting Sebagai Upaya Meningkatkan Indeks Pembangunan Literasi Masyarakat Kota Blitar

  • Suyatno Suyatno Magister Manajemen, Universitas Islam Kadiri
  • Eka Askafi Magister Manajemen, Universitas Islam Kadiri
  • Mochammad Heru Widodo Fakultas Ekonomi Universitas Darul Ulum Jombang

Abstract

Literacy i.e. reading and writing skills as well as thinking skills using sources of knowledge in print, visual, digital and auditorium forms. Literate society becomes a most solid social foundation to drive the process of transformation of society towards a peaceful life as well as to realize Indonesian society that has a cosmopolitan character in culture. The library is taking responsible for building the library and reading enthusiasm to create a community of learners and for building, developing and managing libraries, one of which is to improve literacy to realize a society of lifelong learners. The City Library and Archives Service of Blitar has a programme of work to cultivate the interest of the public in reading is parenting literacy. The objective of this qualitative analysis is to conduct SWOT analysis of the programme of activities to formulate recommendations for the strategy of optimizing the program of parenting literacy. The results of the research show that a strategy that can be described as Parenting Literacy Optimization being in Quadrant I which is favourable situation in optimizing opportunities and strengths that is aggressive policy-making (growth).

References

Anoesyirwan, et al. (2020). Peningkatan Kualitas Manajemen Publikasi Ilmiah Menggunakan Metode Agile. Adi Bisnis Digital Interdisiplin, Vo. 1 No. 2
Astuti, A.M.I & Ratnawati, Shinta. (2020). Analisis SWOT Dalam Menentukan Strategi Pemasaran (Studi Kasus di Kantor Pos Kota Magelang 56100. Jurnal Ilmu Manajemen, Vol. 17, No. 2
Budiharto, Triyono, & Suparman. (2018). Literasi Sekolah Sebagai Upaya Penciptaan Masyarakat Pebelajar Yang Berdampak Pada Peningkatan Kualitas Pendidikan. Jurnal Ilmu Sejarah, Sosial, Budaya Dan Kependidikan, 5(1), 153–166
Creswell, John W. Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Tradition. London: SAGE Publications, 1998
Dewi, W. A. F. (2020). Dampak COVID-19 terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55–61.
Hermawan, Heris., et al. (2020). Manajemen Perpustakaan dalam Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik. Jurnal Islamic Education Manajemen 5 (1) 113-126
K. Yin, Robert. (1989). Case Study Research Design and Methods. Washington: COSMOS Corporation, 1989.
Leiman, A. (2019). Agile Done Well: Tulus untuk Produktif. ITS Tekno Sains, Surabaya.
Lestari, N. G. A. M. Y. (2019). Program Parenting Untuk Menumbuhkan Kesadaran Pentingnya Keterlibatan Orangtua di PAUD. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 8–17.
Magta, M. (2019). Peran Komunikasi Keluarga Terhadap Konsep Diri. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 66. https://doi.org/10.25078/pw.v4i1.1070
Magta, M. (2020). Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Ki Hajar Dewantara pada Pendidikan Anak Usia Dini di Masa Pandemi (Pemikiran Kritis & Pengalaman Praktis (best practice) Pendidikan di Masa Pandemi) (1st ed.). Undiksha Press.
Magta, et al. (2022). Pemberdaayaan Guru untuk Meningkatkan LIterasi Parenting. Journal of Character Education Society, Vol. 5, No. 3.

Mufarrohah., Fadjryana Fitroh, S., & Rizki Tiara, D. (2021). Pengaruh Program Parenting Berbasis E- Learning terhadap Literasi Orang Tua tentang Sugesti Positif pada Anak. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 8(1), 36–46.
Novrani, A., et al., (2021). Buku Saku Pengembangan Literasi untuk Anak Usia 5-6 Tahun. In Buku Saku.
Prasetya, Heri. (2021). Penerapan Metode Manajemen Proyek dalam Meningkatkan Kualitas Perpustakaan Berbasis Teknologi Informasi. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, Vol. 6, No. 3
Rohim, cahya dhina, & Rahmawati, S. (2020). Peran Literasi Dalam meningkatkan Minat Baca Siswa di Sekolah Dasar. Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 6(3), 2.
Nooraeni, R. (2017). Implementasi Program Parenting Dalam Menumbuhkan Perilaku Pengasuhan Positif Orang Tua Di PAUD Tulip Tarogong Kaler Garut. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 13(2), 31–41
Salsa, Denis, et al. (2024). Keyakinan dan Praktik Literasi pada Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini. Aulad: Journal on Early Childhood, Vol. 7, Issue 1.
Sa’adah, U. (2017). Parenting Skills Orangtua dan Kesejahteraan Psikologis Anak. In Psikoislamika: Jurnal Psikologi dan Psikologi Islam (Vol. 14, Issue 2, p. 5)
Siagian, P., Ambarsari, N., & Puspitasari, W. (2015). Membangun Game Mobile Sebagai Assistive Technology Untuk Membantu Meningkatkan Fokus Pada Anak Penderita Attention Deficit Hyperactivity Disorder (adhd) Dengan Metode Agile Development. eProceedings of Engineering, 2(2)
Stellman, A., & Greene, J. (2017). Head FirstAgile: A Brain-Friendly Guide to Agile Principles, Ideas, and Real-World Practices. " O'Reilly Media, Inc."
Sutherland, J. (2018). Scrum. Bentang Pustaka.
Rangkuti, F. (2014). Analisis SWOT Cara Perhitungan Bobot, Rating, dan OCAI. Jakarta: Gramedia.
Wahyuni, Mutiara. (2015). Peran Pustakawan sebagai Penyedia Informasi. Jurnal Iqra’, Vol. 09, No. 02
Wartomo. (2017). Membangun Budaya Literasi Sebagai Upaya Optimalisasi Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Seminar Nasional PGSD Universitas PGRI Yogyakarta, 1–17
Wildová, R., & Kropáčková, J. (2015). Early Childhood Pre-reading Literacy Development. Procedia -Social and Behavioral Sciences, 191, 878–883.
Published
2025-05-20
How to Cite
SUYATNO, Suyatno; ASKAFI, Eka; HERU WIDODO, Mochammad. Literasi Parenting Sebagai Upaya Meningkatkan Indeks Pembangunan Literasi Masyarakat Kota Blitar. Otonomi, [S.l.], v. 25, n. 1, p. 217-228, may 2025. ISSN 2657-1684. Available at: <https://ejournal.uniska-kediri.ac.id/index.php/otonomi/article/view/7141>. Date accessed: 03 june 2025. doi: https://doi.org/10.32503/otonomi.v25i1.7141.
Section
Articles