Analisis Kompetensi Guru Dan Lingkungan Madrasah Terhadap Motivasi Belajar Siswa MTsN 1 Kota Blitar
Abstract
The success of the goal of education in madrasah depends on the educational resources owned. Madrasah which is a religious-based educational institution has complex and abundant resources. This study aims: (1) To analyze teacher competence partially influencing the learning motivation of students of MTsN 1 Kota Blitar. (2) To analyze the madrasah environment partially influencing the learning motivation of students of MTsN 1 Kota Blitar. (3) To analyze teacher competence and madrasah environment simultaneously influencing the learning motivation of students of MTsN 1 Kota Blitar. (4) To analyze the variables of teacher competence and madrasah environment that have a dominant influence on the learning motivation of students of MTsN 1 Kota Blitar. This study uses a quantitative analysis method, namely analysis of data that has been scored according to the measurement scale that has been determined using statistical formulas. The analysis used is data in the form of numbers. While the quality test uses (1) Descriptive statistical analysis, (2) Verification analysis. (3) Classical assumption test (4) Multiple regression analysis, and (5) Hypothesis testing, (6) Determination Coefficient Analysis (R2). The results of the study indicate that: (1) Teacher Competence partially has a significant influence on Student Learning Motivation at MTsN 1 Kota Blitar. (2) Madrasah Environment partially has a significant influence on Student Learning Motivation at MTsN 1 Kota Blitar. (3) Teacher Competence and Madrasah Environment simultaneously have a significant influence on Student Learning Motivation at MTsN 1 Kota Blitar. (4) Teacher Competence has the most dominant influence on Student Learning Motivation at MTsN 1 Kota Blitar.
References
Ardiansyah 2017. Pengaruh Budaya Organisasi dan Iklim Organisasi Terhadap Loyalitas Karyawan (Studi Kasus pada PT Bank Negara Indonesia KCU Pekanbaru”, Jom FISIP, Vol. 4, No. 1.
Arikunto, S. 2017. Pengembangan Instrumen Penelitian dan Penilaian Program. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Dalyono. 2017. Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Heryati, Yeti dan Mumuh Muhsin. 2014. Manajemen Sumber Daya Pendidikan. Bandung: CV Pustaka Setia
Kamaluddin, A. 2017. Administrasi Bisnis. Makassar: CV. Sah Media.
Khairunnisa, D.E. 2017. Pengaruh Model Pembelajaran Conceptual Understanding Procedures (CUPs) dengan strategi Think Talk Write (TTW) terhadap kemampuan pemahaman dan disposisi matematis siswa SMA. Skripsi. UNPAS Bandung: Tidak diterbitkan.
Makatita, S. H., & Azwan. 2021. Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar peserta didik Kelas X MIA di SMA Negeri 2 Namlea. Jurnal Biology Science & Education, 10, 34–40.
Nuraeni, Yani. 2023. Pengaruh Lingkungan Sekolah dan Kompetensi Guru Terhadap Motivasi Belajar Serta Implikasinya Pada Prestasi Tilawah dan Hifdzil Quran (THQ) di Sekolah Dasar Islam Terpadu (SDIT) Persatuan Islam Tarogong Garut. Universitas Pasundan.
Nurhidayati, dkk. 2023) Hakikat Peserta Didik dalam Prespektif Filsafat Pendidikan. Edusociatia Jurnal Manajemen Pendidikan, 6 (1).
Panda. 2015. Customer Perceived Service Quality. Satisfaction And Loyalty in Indian Private Healthcare. International Journal of Health Care Quality Assurance.
Peraturan Pemerintah No. 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan dan ditindaklanjuti dalam Permendiknas No.16 Tahun 2007 tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru.
Primaningtyas, Ikha. 2014. Pengaruh Kompetensi Guru dan Motivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas VIII pada Mata Pelajaran IPS Terpadu SMP Negeri 6 Semarang tahun 2012/2013. Economic Education Analysis Journal. ISSN: 2252-6544 hal 145-146.
Purnama, Basuki Jaka. 2016. Optimalisasi Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Upaya Meningkatkan Mutu Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 12 (2).
Purnawati, Endang. 2022. Pengaruh Kompetensi Guru dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa OTKP SMKN 1 Boyolangu. Boyolangu: SMKN 1 Boyolangu.
Sabdulloh, Uyoh. 2011. Pedagogik. Bandung: Alfabeta.
Sanusi, A. 2017. Metodologi Penelitian Bisnis. Jakarta: Salemba Empat.
Sasmita, dkk. 2023. Hakikat Peserta Didik dalam Pendidikan Islam. Alacrity Jurnal of Education, 3 (2).
Satato, Yuniarto Rahmad. 2020. Pengaruh Lingkungan Sekolah dan Kompetensi Guru Terhadap Motivasi Belajar Serta Dampaknya Pada Hasil Belajar Peserta Didik SMP Negeri 4 Semarang. Semarang: STIEPARI.
Sawiji, H., Martono, T., & Inayah, R. 2013. Pengaruh Kompetensi Guru, Motivasi Belajar Siswa, dan Fasilitas Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi pada Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Lasem Jawa Tengah Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Insan Mandiri, Vol. 1, pp. 1–13.
Sugiyono. 2020. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukmadinata, Nana Syaodih. 2017. Metode Penelitian Pendidikan, Cet.12. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Syafi‟i, Ahmad, dkk. 2018. Studi Tentang Prestasi Belajar Siswa dalam Berbagai Aspek dan Faktor Yang Mempengaruhi, Jurnal Komunikasi Pendidikan. 02 (2): 115-123.
Umar, Husein. 2016. Metode Penelitian Untuk Skripsi dan Tesis. Jakarta: Rajawali.
Uno, Hamzah B. 2017. Teori Motivasi dan Pengukurannya (Analisis di bidang pendidikan). Jakarta: Bumi Aksara.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0