Pembangunan Zona Integritas sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pelayanan Publik

  • Bety Dwi Kusumawati Magister Manajemen, Pascasarjana Universitas Islam Kadiri
  • Eka Askafi Magister Manajemen, Universitas Islam Kadiri

Abstract

The reform of the bureaucracy is an effort of absolute and fundamental reform for the system of governance related to various institutional, organizational, executive, and human resources aspects in order to establish a clean, accountable, and capable governance so that it can provide public services accurately, quickly, professionally, and, of course, clean from the practice of the CCN. As one of the steps to gain public confidence, the government has tried to implement the Integrity Zone as a step towards an area free from corruption. This qualitative research aims to examine the implementation of the Integration Zone in the Population and Civil Registration Service of the City of Blitar, the obstacles encountered in public service, as
well as possible efforts to improve the quality of public service. The findings show that the Integrity Zone has been implemented well since 2017 and provides increased access to key performance indicators, although some improvements in the service are required so that the agency can become the predecessor of a corruption-free territory that has never been achieved.

References

Abbas, F., & Sadat, A. (2020). Model Pelayanan Publik Publik Terhadap Reformasi Birokrasi. JSIP: Jurnal Studi Ilmu Pemerintahan, Vol. 1,(1), 1689– 1699.
Al-farizi, Syahrul Husein & Nunuk Nuswardani. (2023). Urgensi Integrasi Zona Integritas dan Pelayanan Publik Publik. Journal Inicio Legis, Vol. 4, No.1.

Bisri, Mashur Hasan, & Bramantyo Tri Asmoro. (2019). Etika Pelayanan Publik Publik di Indonesia. Journal of Governance Innovation, Vol. 1, No. 1.
Dwiyanto, A. (2018). Manajemen Pelayanan Publik Publik: Peduli Inklusif dan Kolaborasi. UGM PRESS
Erlianti, Dila. (2019). Kualitas Pelayanan Publik Publik. Jurnal Administrasi Publik & Bisnis, Vol. 1, No. 1.
Hanafi, Andhi Sukma & Harsono, Mugi. (2020). Pelaksanaan Reformasi Birokrasi dengan Pembangunan Zona Integritas pada Kementerian Perindustrian. JUKAP (Jurnal Informasi dan Komunikasi Administrasi Perkantoran), vol. 4, No.1.

Hapsari, Julia, et al., (2019). Impementasi Pembangunan Zona Integritas Menuju Wilayah Bebas dari Korupsi dan Wilayah Birokrasi Bersih dan Melayani di BBWS Pemali Juana Semarang. DIALOGUE, Jurnal Ilmu Administrasi Publik, Vol. 1, No. 1.
Laporan Survei Persepsi Anti Korupsi (SPAK) dan Survei Persepsi Kualitas Pelayanan (SPKP) Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Blitar Tahun 2023.
Lestari, Ratna Ani, & S. Agus Santoso. (2022). Pelayanan Publik Publik dalam Good Governance. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik (Jupol), Vol. 2, No. 1.
Mahsyar, Abdul. 2011. Masalah Pelayanan Publik Publik di Indonesia dalam Perpektif Administrasi Publik. Otoritas, Vol. 1, N0. 2, Oktober.
Nugraha, J. T. (2018). E-Government dan Pelayanan Publik Publik (Studi tentang Elemen Sukses Pengembangan E-Government di Pemerintah Kabupaten Sleman). Jurnal Komunikasi dan Kajian Media, 2(1), 32-42.
Sirin, Ahmad. (2021). upaya Implementasi Pembangunan Zona Integritas pada Kantor kementerian Agama Kabupaten Pekalongan. Edutrained: Jurnal Pendidikan dan Pelatihan, Vol. 5, No. 2.
Shittu, A. K. (2020). Public Service and Service Delivery. Global Encyclopedia of Public Administration, Public Policy, and Governance (pp. 1– 8). Springer International Publishing.
Wibowo, Agusta Ari, & Indra Kertati. (2022). Reformasi Birokrasi dan Pelayanan Publik Publik.Public Service and Governance Journal, Vol. 03, No. 01.

Widanti, Ni Putu Tirka. (2022). Konsep Good Governance dalam Perpsektif Pelayanan Publik Publik: Sebuah Tinjauan Literatur. Jurnal Abdimas Peradaban: Jurnal Pengabdian Masyarakat, Vol. 3, No. 1.

Wilujeng, Deva Sasti & Lhaksmi Octavia Pramudyastuti. (2020). Evaluasi Penerapan Zona Integritas Menuju Wilayah Bebas dari Korupsi dan WIlayah Birokraasi Bersih Melayani (Studi Pembangunan Zona Integritas Rumah Sakit Jiwa Prof. Dr. Soerojo Magelang). Journal of Economic, Management, Accounting and Technology (JEMATech), Vol. 3, No. 2.
Winarno, R., & Retnowati E. (2019). Good Governance based on Public Services. Jurnal Notariil, 4(1), 8–17.
Published
2024-11-25
How to Cite
KUSUMAWATI, Bety Dwi; ASKAFI, Eka. Pembangunan Zona Integritas sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pelayanan Publik. Otonomi, [S.l.], v. 24, n. 2, p. 260-269, nov. 2024. ISSN 2657-1684. Available at: <https://ejournal.uniska-kediri.ac.id/index.php/otonomi/article/view/5779>. Date accessed: 21 dec. 2024. doi: https://doi.org/10.32503/otonomi.v24i2.5779.
Section
Articles