Strategi Pemberdayaan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Pada Masa Pandemi Covid-19

  • Heru Eko Pramono Magister Manajemen, Universitas Islam Kadiri
  • Eka Askafi Universitas Islam Kadiri

Abstract

This research is entitled "Strategy for Empowerment of Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) During the Covid 19 Pandemic In Blitar City". The impact of covid-19, especially in Blitar City, has caused many economic sectors to experience a decline in turnover and some have even gone out of business. Several food and beverage-based sectors were also affected by the lockdown and PPKM implemented by the government. The economy of the community is sluggish and has an impact on the decline in regional income. The purpose of the study was to find out the description and strategies of MSMEs during the COVID-19 pandemic in Blitar City. The method used is qualitative with SWOT analysis. Based on the results of the study, it was shown that the recommendations for the strategy of MSMEs during the COVID-19 pandemic in Blitar City were based on the results of calculations. QSPM analysis shows that the highest TAS value is an alternative strategy of ""Increasing business capital assistance for MSMEs that remain productive to expand marketing through online sales" and "Providing business capital assistance for affected MSMEs in order to maintain their business conditions"..

References

Amin, Isril dan Febriana (2017). Strategi Pemberdayaan Masyarakat Melalui Pengembangan Kapasitas Kelembagaan Kampung Adat di Kabupaten Siak Provinsi Riau. Jurnal Ilmu Pemerintahan Nakhoda, Vol. 15(26), 65-77.
Arfianto, Balahmar (2014), Pemberdayaan Masyarakat dalam Pembangunan Ekonomi Desa, Jurnal JKMP vol. 2 No. 1 tahun 2014 ISSN. 2338-445X.
BPS Kota Blitar, 2021. Kota Blitar Dalam Angka , Kota Blitar 2021.
Damuri, Y. R., Aswicahyono, H., Hirawan, F., Setiati, I., & Simanjuntak, I. (2020). Langkah Pemberdayaan UMKM Dalam Menghadapi Covid-19. Centre for Strategic and International Studies. JSTOR, 2020.
Daymond, Christine & Holloway, Immy. 2008. Riset Kualitatif dalam Public Relations&Marketing Communications. Yogyakarta : IKAPI.
Dilago, W., Laloma, A., & Plangiten, N. (2019). Komunikasi Pemerintah Desa dalam Perencanaan Pembangunan Desa Suatu Studi di Desa Soatobaru Kecamatan Galela Barat Kabupaten Halmahera Utara. Jurnal Administrasi Publik FISIP UNSRAT, Vol. 5(76).
Emzir. 2014. Analisis Data Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta : Rajawali pers.
Hapsari, A., & Kinseng, R. A. (2018). Hubungan partisipasi dalam program pemberdayaan UMKM dengan tingkat kesejahteraan peserta. Jurnal Sains Komunikasi dan Pengembangan Masyarakat [JSKPM], 2(1), 1-12.
Ibrahim, Dr. 2015. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung : Alfabeta.
Kasjono, H. S., Widyantoro, W., & Pujiyati, N. E. (2017). Model Pemberdayaan Masyarakat dalam Melaksanakan 5 Pilar STBM di Sorowajan Bantul. Aksiologiya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 142-150.
Lesnussa, J. U. (2019). Evaluasi Pemberdayaan Masyarakat Di Negeri Halong Baguala Ambon. Jurnal Sosio Sains, 5(2), 91-107.
Mappiare, Andi. 2009. Dasar-dasar Metodologi Riset Kualitatif. Malang : Jenggala Pustaka Utama.
Mustofa, Iqbal dan Ganjar Kurnia. 2018. Prospek Penerapan Corporate Farming. Jurnal Agrisep. Vol 16 No 1 Maret 2018. ISSN: 1412-8837; e-ISSN: 2579-9959.
Nugroho, R. H., & Andarini, S. (2020). Strategi Pemberdayaan UMKM di Pedesaan Berbasis Kearifan Lokal di Era Industri 4.0 Menuju Era Society 5.0. Jurnal Bisnis Indonesia, 1(01).
Pathony, T. (2019). Proses Pemberdayaan Masyarakat Melalui Gerakan Pemberdayaan dan Kesejahteraan Keluarga (PKK) di Kabupaten Subang. International Journal of Demos, 1(2), 262-289.
Poerwandari, K. 2013. Pendekatan Kualitatif untuk Penelitian Perilaku Manusia. Depok.
Putra, A. H. (2016). Peran UMKM dalam pembangunan dan kesejahteraan masyarakat kabupaten Blora. Jurnal Analisa Sosiologi, 5(2).
Putra, Nusa. 2014. Metode Penelitian Kualitatif Manajemen. Jakarta : Rajagrafindo.
Sedyastuti, K. (2018). Analisis pemberdayaan UMKM dan peningkatan daya saing dalam kancah pasar global. INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis dan Manajemen Indonesia, 2(1), 117-127.
Setyanto, A. R., Samodra, B. R., & Pratama, Y. P. (2015). Kajian strategi pemberdayaan UMKM dalam menghadapi perdagangan bebas kawasan ASEAN (Studi kasus kampung batik Laweyan). Universitas Sebelas Maret Surakarta. Etikonomi Volume 14 (2), Oktober 2015 P-ISSN: 1412-8969; E-ISSN: 2461-0771 Halaman 205 – 220.
Sofyan, S. (2017). Peran UMKM (usaha mikro, kecil, dan menengah) dalam Perekonomian Indonesia. Bilancia: Jurnal Studi Ilmu Syariah Dan Hukum, 11(1), 33-64.
Suci, Y. R. (2017). Perkembangan UMKM (Usaha mikro kecil dan menengah) di Indonesia. Jurnal Ilmiah Cano Ekonomos, 6(1), 51-58.
Sudaryanto, R., & Wijayanti, R. R. (2013). Strategi pemberdayaan UMKM menghadapi pasar bebas Asean. Pusat Kebijakan Ekonomi Makro. Badan Kebijakan Fiskal. Kementerian Keuangan, Jakarta.
Sugiyono (2011), Metode penelitian kualitatif. Bandung : Alfabeta.
Wahyunti, S. (2020). Peran Strategis UMKM dalam Menopang Perekonomian Indonesia Di Tengah Pandemi covid-19. ESA: Jurnal Ekonomi Syariah, 3(2), 280-302.
Zuliyah (2010), Strategi Pemberdayaan Masyarakat Desa dalam Menunjang Pembangunan Daerah. Jurnal of Rural and Development vol 1 No. 2 Fakultas Hukum Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta.
Published
2022-12-31
How to Cite
PRAMONO, Heru Eko; ASKAFI, Eka. Strategi Pemberdayaan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Pada Masa Pandemi Covid-19. REVITALISASI : Jurnal Ilmu Manajemen, [S.l.], v. 11, n. 2, p. 173-181, dec. 2022. ISSN 2657-1684. Available at: <https://ejournal.uniska-kediri.ac.id/index.php/Revitalisasi/article/view/3197>. Date accessed: 21 dec. 2024. doi: https://doi.org/10.32503/revitalisasi.v11i2.3197.